Dennis is al jarenlang met succes actief in de procesindustrie. Met name binnen de food- en zuivelindustrie is hij werkzaam geweest als procesoperator, shiftleader en productieleider. Momenteel werkt hij als continuous improvement engineer. Er is echter één ding waar Dennis misschien wel de meeste voldoening uithaalt: het coachen en begeleiden van operators tijdens ontwikkel- en leer/werktrajecten. Processionals sprak met Dennis. Een inspirerend gesprek, onder andere over het belang van praktijkbegeleiding, succesfactoren en de bijbehorende bedrijfscultuur.
Het belang van praktijkbegeleiding
‘Zonder juiste praktijkbegeleiding is het gedoemd te mislukken’. Dennis is duidelijk. Praktijkbegeleiding speelt een onmisbare rol tijdens leer/werktrajecten. Maar de ‘juiste’ begeleiding, wat is dat precies? ‘’In de beginfase streef ik wekelijkse contactmomenten na. Afhankelijk van de voortgang, is dat in een later stadium mogelijk af te bouwen. Maar dan maximaal tot twee-wekelijks.’ Ook hecht Dennis veel waarde aan het opbouwen van een persoonlijke band met de medewerker. ‘Ik vind het belangrijk dat de mensen die ik begeleid zich kwetsbaar durven opstellen. Geen smoesjes of excuses, maar open en transparant. Juist dan gaat de samenwerking tussen mij en de deelnemer renderen. Daarom steek ik veel tijd en energie het creëren van die persoonlijke band.’’
“Ik vind het belangrijk dat de mensen die ik begeleid zich kwetsbaar durven opstellen. Geen smoesjes of excuses, maar open en transparant.”
Succesfactoren
‘De belangrijkste succesfactor met betrekking tot leer/werktrajecten is de intrinsieke motivatie bij de deelnemer.’ Dennis merkt hierin een duidelijk verschil tussen operators die vanuit de werkgever verplicht een traject moeten volgen of operators die uit eigen initiatief een opleiding volgen. ‘Een belangrijke indicator voor mij is de aan- of afwezigheid van oprechte interesse. Hoe nieuwsgierig is de deelnemer? Natuurlijk stel ik als praktijkbegeleider veel vragen, maar ik vind het minstens zo belangrijk dat ik ook veel vragen terugkrijg. Als dat ontbreekt, kun je gerust vraagtekens plaatsen bij de intrinsieke motivatie.’
Naast intrinsieke motivatie hecht Dennis ook veel waarde aan een eerlijk advies. Meermaals maakte Dennis mee dat operators op hun tenen liepen omdat het opleidingstraject net een niveau te hoog was. ‘Het draait niet alleen om cognitief vermogen. Ook de privésituatie speelt een belangrijk rol’. Dennis haalt vervolgens een situatie aan waarop hij met een trots gevoel terugkijkt. ‘Ik begeleidde een kandidaat tijdens een Vapro C traject. Uit de test bleek dat hij dat niveau qua cognitie zeker had. Echter, de persoonlijke omstandigheden maakten het lastig’. Vanuit de persoonlijke band en zijn rol als coach is Dennis samen met de deelnemer tot de conclusie gekomen om eerst zijn Vapro B diploma te behalen. ‘De jongen gaat in de toekomst, op het juiste moment, alsnog zijn Vapro C behalen’.
Werving met leer-werktrajecten
Al jarenlang dalen het aantal inschrijvingen en de behaalde diploma's op technische opleidingen. Wanneer enkel het aantrekken van talent niet passend is voor het succesvol invullen van de wervingsvraag, zorgen we met leerwerktrajecten voor de groei en ontwikkeling van procestechnici.
Gezamenlijk bepalen we de uitdaging waar we voor staan, maken we inzichtelijk welke groei of ontwikkeling nodig is om aan de uitdaging van de toekomst te voldoen en adviseren we over mogelijke oplossingen. Werving in combinatie met onboarding, vakopleidingen en volledige opleidingstrajecten: samen met opleidingspartners én inhouse opleiders brengen wij de procestechnici van de toekomst.
Benieuwd of werving met leer-werktrajecten ook iets kan zijn voor jullie organisatie? Neem contact met ons op.
Bedrijfscultuur is leercultuur?
Opleiden vraagt om investeringen, zowel in tijd als budget. ‘Uiteindelijk betaalt het zich terug’, verzekert Dennis. ‘Niet alleen in het kennisniveau binnen de fabriek, maar ook in het zijn van een aantrekkelijke werkgever’.
Binnen diverse bedrijven deed Dennis kennis en ervaring op over opleiden, leren en ontwikkelen. ‘Je merkt wel verschil tussen bedrijven als het gaat om de leercultuur. Als leren en ontwikkelen écht onderdeel is van de cultuur, zie je dat duidelijk terug in hoe succesvol de opleidingstrajecten zijn’. Dennis hecht bijvoorbeeld veel waarde aan het faciliteren van een klaslokaal of leerruimte binnen de fabriek. Het is ideaal als je de theorie en praktijk direct kan toetsen bij de machine of installatie. Dat gaat toch een stuklastiger als je thuis of op een externe locatie zit’.
Ook kijkt Dennis met een schuin oog naar de rol van de team-/shiftleader. Waar enerzijds de bezetting, productieoutput en kwaliteit van enorm belang is, kan het opleiden van operators anderzijds juist zorgen voor druk op deze aspecten. ‘In mijn beleving moet het hele bedrijf dezelfde mindset uitstralen. Zeker ook de rol van een shiftleader is daarin belangrijk. Hij of zij is immers vaak de direct leidinggevende. Idealiter wordt ook de shiftleader gefaciliteerd en getraind met betrekking tot praktijkbegeleiding’. Voor Dennis is in ieder geval duidelijk dat de bedrijfscultuur ook een belangrijke rol speelt in het succesvol uitrollen van opleidingstrajecten.
Het verhaal van Dennis laat zien dat succesvolle leer-werktrajecten méér vragen dan alleen een goed lesprogramma. Het vraagt om betrokken praktijkbegeleiders, een cultuur waarin leren wordt gestimuleerd én aandacht voor de mens achter de operator. Bedrijven die hierin investeren, plukken daar op lange termijn de vruchten van: in de vorm van beter opgeleide medewerkers, minder verloop en een sterk werkgeversimago. Processionals helpt werkgevers om die investering slim en effectief vorm te geven. Met maatwerk, begeleiding en de juiste mensen op de juiste plek. Benieuwd of werving met leer-werktrajecten ook iets voor jouw organisatie kan zijn? We vertellen je graag meer. Neem contact met ons op.